ŽEBŘÍČEK: TOP 10 celovečerních režisérských debutů


Vážení čtenáři a ctihodné čtenářky, po mnoha vášnivých debatách zdejšího tvůrčího týmu konečně padla dvě důležitá rozhodnutí. Prvním z nich je, že vedle recenzí na významnější filmové hity a filmografií velkých režisérských osobností budou naše články zahrnovat i populární a neopomenutelnou rubriku TOP 10, jejíž vytváření a s ním související ostré hádky pro nás představují vítanou a zábavnou výzvu, zatímco Vy, čtenáři, můžete při jejich prohlížení třeba narazit na svůj oblíbený film, podněcovat svou mysl k vytváření vlastních žebříčků, kterých zkrátka není nikdy dost, nebo nadávat na naše volby a psát nám do komentářů Vaše rozhněvané názory, které velmi uvítáme a bezpochyby rozšíří naše povědomí o různých oblastech filmového průmyslu, takže příště budete o to více spokojeni.

A druhým rozhodnutím je pochopitelně zaměření našeho prvního, společnými silami vzkříšeného žebříčku. Vždyť každý legendární režisér, jehož filmografie čítá mnoho významných kinematografických děl, musel začínat pěkně od plotny, kuchtíc za malé peníze svůj celovečerní debut. A co je ještě pozoruhodnější, existují také desítky v podstatě neznámých tvůrců, jimž se nepodařilo dlouhodobě prosadit, avšak jejich první snímek udělal díru do světa a navzdory bídným létům budoucím z nich stvořil nestárnoucí ikony. Filmové debuty jsou nepopiratelně důležitým a extravagantním přínosem kinematografii, jejichž unikátnost tkví ve stoprocentním autorském přínosu svých tvůrců, v začátcích své kariéry nepodřízených vlivům velkých studií či drtivému tlaku veřejnosti. Jsou to vzácné memoáry, v nichž lze zpětně hledat počátky a základy narativních či stylistických přístupů dané režisérské osobnosti. Debuty jsou zkrátka přitažlivé a sexy - a tady je vybraných deset z nich.
____________________________________________________________________________________________________________________________

10. Vetřelec 3
David Fincher, 1992

Když se na počátku devadesátých let ohlásilo, že třetí díl úspěšné ságy o Xenomorfech nahánějících husí kůži padne do rukou třicetiletého Davida Finchera, který měl na kontě pouze jeden dokument a pár hudebních videoklipů, nevypadalo to příliš růžově. Přeci jen první dva díly se povedly natolik, že ani jejich odlišné pojetí fanoušky výrazně nerozdělilo. Před rodilým američanem, který se v současnosti pyšní dvěma Oscarovými nominacemi stál nadlidský výkon, jenž byl umocněn naprostým chaosem přípravných prací či výraznými spory se studiem, což reflektoval dokonce trojnásobný vyhazov a takřka permanentní snaha prosadit své. I přes všechny problémy předvedl svůj filmařský dar a nejen díky odvážným vizuálním efektů či atmosférickým hlediskovým záběrům, dokázal zkombinovat hororové prvky a akční tempo prvních dílů včetně bonusu v podobě "terminátorského" závěru. Třetí Vetřelec nepatří mezi nejlepší filmy, sám Fincher to ví, avšak vzhledem k okolnostem v podobě nezměrného množství problémů patří nejen režisérovi, ale i filmu obrovský respekt a místo v našem žebříčku.

Autor: vteco

9. Saw: Hra o přežití
James Wan, 2004

Guru současného hororu se veze na vlně kasovního úspěchu ze sedmého dílu Rychle a zběsile a je těžké odhadnout, kam se bude jeho tvorba nadále ubírat. Naopak snadná je obhajoba jeho prvního celovečerního snímku (nepočítaje Stygian, který není sehnatelný) v našem žebříčku. Saw zapůsobil v roce 2004 na poli hororového žánru jako zjevení a právem se řadí mezi nejlepší horory nového milénia. Wan dokázal uplést neproniknutelnou syžetovou strukturu se zcela nečekanou pointou v hávu brutálních, bizarních úmrtí a dokonale mrazivým podchycujícím soundtrackem. Jen je škoda že se z tohoto originálního počinu stala série - mašina na peníze a na tento prvopočátek se někdy zapomíná. V našem žebříčku tak jako připomínka rozhodně nemůže chybět.

Autor: Spike17

8. Americká krása
Sam Mendes, 1999

Americká krása pod taktovkou režiséra Sama Mendese je jedním z těch filmů, které nikdy neomrzí. Má vytříbený cit pro práci s emočním rozpoložení u diváka, což vytváří efekt, kdy divák neví, zda soucítit s manželem za zenitem (opovrhován a opovrhující vším a kýmkoliv, s kým přijde do styku) nebo s manželkou, která se snaží za každou cenu prorazit v práci, či s dcerou mající vizi o spořádané a obyčejné rodině. Kevin Spacey v hlavní roli manžela podává své dlouhé repliky s robotickou chladností a dodává tím filmu určitý „psycho“ nádech. Do ikonických výšin, kde si Americká krása zaslouženě své místo hýčká, pomohl film vyzdvihnout slavný skladatel Thomas Newman. Není divu, že Mendes za tento snímek obdržel 5 Oscarů, včetně toho za režii. Je to dle mého názoru jeho životní dílo, kterému se může rovnat akorát tak Road to Perdition, jeho o 3 roky starší počin.

Autor: Argoe

7. Gone, Baby, Gone
Ben Affleck, 2007

Když se řekne jméno Ben Affleck, většina lidí si dnes představí thrillerového herce a novodobého Batmana, který nebyl publikem přijat nijak valně. Avšak v roce 2007 se už tento Hollywoodem profláklý herec rozhodl natočit svůj první celovečerní film Gone, Baby, Gone. Do tohoto krimi/thrilleru, který dokonale vykresluje americké ghetto, kde lidi za peníze a drogy udělají takřka cokoli s dokonale zasazenou morální otázkou o rodičovství obsadil hlavní roli svým bratrem Caseym Affleckem, který jako vždy předvádí před kamerou obdivuhodné herectví a ani Ed Harris s Morganem Freemanem nezůstávají pozadu. Můžeme být rádi, že Affleck nezůstal jen u tohoto filmu, který byl kritikou vzat velice řádně, po pěti letech si už cupital po schůdkách pro svého Oscara za film Argo, který pořád považuji za jeden z nejlepších filmů současnosti.

Autor: Argoe

6. Donnie Darko
Richard Kelly, 2001

Psal se rok 2001 a tehdy šestadvacetiletý Richard Kelly měl za sebou pouze dva krátkometrážní snímky, natočené v rámci jeho vzdělání na filmové škole v Kalifornii, když náhle vyrukoval se svým prvním celovečerním filmem, který se nenávratně zapsal do dějin. Donnie Darko je neotřelým sci-fi příběhem s psychologicky propracovanou hlavní postavou, jejíž osobnostní porucha vyvolává s ohledem na řadu nevysvětlitelných jevů v jejím životě řadu zajímavých otázek, a Kelly rozehrává s divákem rafinovanou mysteriózní partii a nechává ho na pochybách, co, proč a v jakém kontextu se vlastně na plátně odehrává. A co je nejdůležitější, jeho režie je natolik atmosférická a sebejistá, že divák nemá šanci se z rozehrané partie vyprostit, přičemž závěrečných deset minut mu uděluje nekompromisní šach mat. Film navíc nepřinesl slávu jen svému mladému tvůrci nebo Jakeu Gyllenhaalovi, ale také depresivní verzi písně Mad World od Garyho Julese, jejíž zakomponování v samotném finále podtrhuje až nečekané mistrovství a originalitu tohoto pozoruhodného debutu.

Autor: lamps

5. Sbal prachy a vypadni
Guy Ritchie, 1998

Vedle ikonického Dannyho Boyla či Matthewa Vaughna má britský filmový průmysl ještě jednu hvězdu, a to Guye Rithcieho, který svou filmařskou pouť započal jako čerstvý třicátník. Nejen, že ve svém prvním snímku zvládá korigovat stylisticky příjemnou režii podpořenou jeho typickými prvky v podobě neutichajících nadávek naroubovaných na surové násilí, hravého narativu s netradičními postupy nebo záběry protkané vysokorychlostní kamerou, ale i stránku scenáristickou včetně charismatických postav, které s přehledem zvládají závěrečné příběhové zvraty ve vysokém tempu. Film Sbal prachy a vypadni díky zmíněným prvkům slavil výrazný úspěch nejen v Británii, a to i přes velice nízký rozpočet, který sotva přesáhl milion dolarů, což perspektivního režiséra katapultovalo do dalších projektů, jenž poměrně brzy atakovaly stomiliónový rozpočet. Velmi kvalitní debut se svižným soundtrackem, který představil i současnou ikonu akčních filmů, Jasona Stathama.

Autor: vteco

4. Občan Kane
Orson Welles, 1941

Jeden z nejdůležitějších amerických filmů všech dob, ve kterém byla použita spousta nových filmařských postupů a dle mnohých vůbec nejlepší americký film všech dob. Na dobu vzniku filmu unikátní způsob vyprávění, nádherná práce s plány mizanscény a hloubkou pole, a perfektní výpověď o životě výjimečného člověka, která je v Hollywoodu variována dodnes. Zřejmě nejanalyzovanější film všech dob. Byla by velká ostuda, pokud by se Občan Kane v našem žebříčku neobjevil. První film režiséra Orsona Wellese, který se mu již překonat nepodařilo. Jeho síla sice časem trochu vyprchala, ale stále je to veliká pecka i po více než 70 letech!

Autor: Ruprechtos



3. Dvanáct rozhněvaných mužů
Sidney Lumet, 1957

Je třeba vůbec něco dodávat? Původem divadelní hru, která měla premiéru roku 1954, jen lehce pozměnil zkušený televizní scénárista Reginald Rose do podoby celovečerního filmu, jehož realizace připadla i na žádost Henryho Fondy, největší herecké hvězdy snímku, tehdy třiatřicetiletému režisérovi Sidneymu Lumetovi. Lumet, až do své smrti roku 2011 ikona hollywoodského filmu, podrobil představitele dvanácti porotců, kteří mají jednoho horkého odpoledne rozhodnout o osudu muže obviněného z vraždy, velmi náročné přípravě a dlouho je nechával zavřené v jediné místnosti, aby se dostatečně vžili do své situace vášnivě debatujících a vzájemně si odporujících soků, kteří musejí dospět k jednotnému rozhodnutí. Konverzační scénář je přímo fantastický a dokonale rozpracovává neúprosnou zodpovědnost skupiny lidí, kteří mají ve svých rukou život obviněného, ale je to také Lumetova nátlaková režie a precizní vedení všech hněvajících se postav, jejichž interakce je přesvědčivě gradována a vtahuje diváka přímo do centra dění, a ten je tak nucen bez přestání naslouchat a vytvářet si vlastní názorová stanoviska. 12 Angry Men představují doposud bezchybný prototyp fungující a inteligentní konverzační filmařiny.
Autor: lamps

2. Gauneři
Quentin Tarantino, 1992

Ještě než Quentin Tarantino natočil kultovní a pro mnohé nepřekonatelné Pulp Fiction, debutoval s filmem, který je ve své podstatě Pulp Fiction zkrouhnutý na půlku stopáže, bez výrazného množství popkulturních hlášek a odkazů, ale za to s výstižnou dávkou hutného tempa, brutální stylizace a nekonečného kvanta vybroušených dialogů budujících síť vztahů mezi postavami a jejich jednáními. Do filmového byznysu tak - již proflákle přezdívaný - Magor z videopůjčovny vtrhl jako uragán a nebýt jednoho dojemného příběhu z věznice, okupoval by bezpochyby vrchol našeho žebříčku... Pojďme se podívat na první místo.

Autor: Spike17



1. Vykoupení z věznice Shawshank
Frank Darabont, 1994

Myslím, že psát cokoliv o tomhle filmu je už asi zbytečné, a ten kdo jej neviděl, by tak měl neprodleně učinit. První místo jak na IMDb, tak i na ČSFD, v žebříčku nejlepších filmů, výjimečnost tohoto díla jenom podtrhuje. Veliká škoda, že se v roce 1995 akademie neskutečně sekla a v těžké konkurenci nedala Shawshanku jediného Oscara z jeho sedmi nominací. To že by dnešní akademie jasně dala přednost Shawshanku před Forrestem Gumpem už Shawshanku nijak nepomůže, avšak tento snímek o svobodě a síle lidské mysli už navždy zůstane v našich srdcích. Vězeňské drama, které dává člověku chuť žít a ve kterém zcela excelují Tim Robbins s Morganem Freemanem. O to více fascinující je, že se jedná o režisérský debut Franka Darabonta!

Autor: Ruprechtos



Po výše uvedené desítce nejlepších závěrem uvádíme výčet debutů, na které v našem prestižním žebříčku nezbylo místo, přesto je velmi uznáváme (pořadí náhodné):

V Bruggách - Martin McDonagh (2008)
Texaský masakr motorovou pilou - Tobe Hooper (1974)
Tanec s vlky - Kevin Costner (1981)
Láska nebeská - Richard Curtis (2003)
Constantine - Francis Lawrence (2005)
Mazací hlava - David Lynch (1977)
Nikdo mne nemá rád - Francois Truffaut (1959)
Pí - Darren Aronofsky (1998)
U konce s dechem - Jean-Luc Godard (1960)
Noc oživlých mrtvol - George A. Romero (1968)
Úsvit mrtvých - Zack Snyder (2004)
Bad Taste - Peter Jackson (1987)
Lesní duch - Sam Raimi (1981)
Mělký hrob - Danny Boyle (1994)
Rodinné ohniště - Béla Tarr (1979)
Sledování - Christopher Nolan (1998)

Populární příspěvky z tohoto blogu

RECENZE: Mimi šéf - Vtipná a nenáročná parodie

RECENZE: Ztracené město Z - Opojné uctění klasického vyprávění

RECENZE: Úkryt v zoo - Tuctová tematická zajížďka se nekoná