RECENZE: Uteč - Kříženec ironické satiry a staromilného hororu


Jordan Peele si v tomto roce přímo ukázkově plní svůj americký sen. Coby dosavadní komik na youtube a velký fanda hororového žánru, který už se stihl v minulých letech objevit před kamerou v několika televizních seriálech, uvádí do kin svůj celovečerní debut Get Out, rasově provokativní hororovou satiru, která dokázala něco, co se naposledy povedlo jedničce Paranormal Activity – vydělat jen v Americe více jak třicetinásobek svého rozpočtu a, čímž tohoto předchůdce značně překonává, stát se nejlépe hodnoceným hororem za posledních třicet let. Pojďme se nyní krátce pozastavit nad tím, z čeho všechny ty kladné ohlasy vlastně vyplývají…

Když se řekne ve filmové branži pojem trefná satira, napadnou nás zřejmě více či méně komediálně laděné klasiky jako Takoví normální zabijáci (1994) od Olivera Stonea nebo Život Briana (1979) od seskupení Monty Python. Popravdě si ale nevzpomínám, zda jsem někdy viděl hororový snímek, který by záměrně stavěl do popředí své sociální téma, kolem něhož by následně kreativně vystavěl dostatečně ironickou a zároveň palčivou mysteriózní zápletku. Uteč to ale zvládá velice nápaditě a perfekcionisticky. Příběh o černošském mladíkovi Chrisovi, který se jede představit rodičům své bílé přítelkyně a postupně zjišťuje, že s černochy mají na tomto odlehlém místě více než zlověstné plány, je ukázkou trpělivě vystavěného vyprávění, jaké se v daném žánru neurodilo už opravdu dlouho. Úvodní scéna dle zajetých konvenčních měřítek hraje na vydatnou hororovou strunu a okamžitě zaujme vymazlenou prací s kamerou a stupňováním napětí. Následuje celkem nevinná, skoro půlhodinová pasáž, která nás seznamuje s postavami a verbálně si vtipně pohrává s tématem rasismu, chladnokrevně znázorněným už ve zmíněné první scéně. I v tomto úseku se ale daří navodit tísnivou mysteriózní atmosféru a řadu očekávání, jež vyvolávají dosud nezodpovězené motivy (sražená srna) nebo zvláštní chování černošského služebnictva. Od chvíle, kdy Chris podnikne noční procházku a zažívá podivné hypnotizující sezení s matkou své přítelkyně, šrouby se utahují – postavy z rodinného klanu se chovají čím dál zvláštněji, Chrise zalévá větší paranoia a syžet kolem něj nenápadně, ale citelně navozuje auru bezútěšnosti a osobní izolace. Veškeré nashromážděné štípání a dráždění našich percepčních závitů kulminuje v závěru, kdy pocit bezbrannosti exploduje do skutečného strachu o hlavního hrdinu, dostaví se možná až přehnané násilí a všechny dříve načrtnuté motivy jsou zvýznamňovány do působivě a komplexně vystavěného dějového schématu.

Rose Armitage (Allison Williams) a Chrish Washington (Daniel Kaluuya)

Neustálé opakování a zdůrazňování rasistických problémů má na film dvojí dopad. Na jednu stranu hladce a přirozeně zapadá do celkové narativní struktury a podporuje černohumorné vyznění, na druhou stranu s tím spojený crazy humor, který má film ještě více přiblížit nátuře a kulturním návykům současné americké (primárně afroamerické) společnosti, až příliš odvrací pozornost od pečlivě budované hororové zápletky a chvílemi dosahuje extrémů spadajících skoro do žánru čisté parodie. Neříkám, že Chrisův kamarád Rod, svérázný letištní policista pátrající po svém nezvěstném druhovi na vlastní pěst, není skutečně vtipný – naopak, jeho dějová linie je skvěle vypointovaná a ukazuje Peeleho komediální nadání, ale v celkovém kontextu se tyto dva rozdílné přístupy občas příliš rozrušují a nedávají prostor plnému prožití atraktivní ústřední linie. Přesto ale klobouk dolů za to, jaké grády dokázal začínající tvůrce z nenápadného, myšlenkově strašlivě okatého příběhu vydolovat, a ukázat tak prostředníček skomírajícímu žánru bubáků a modlení, kterému snad vytyčil tímhle staromilným přístupem nový perspektivní směr. Čekal jsem sice ještě atmosféricky našlapanější průběh a komedie, byť v rámci logicky zmodernizované satiry, mi vždy úplně neseděla, ale Get Out je určitě zjevením, před kterým byste neměli utíkat – dokáže totiž překvapit, což je také důvod, proč se mi ho nechce více rozpitvávat a spoilerovat jeho tematickou dvojznačnost.

75%
Uteč / Get Out
USA, 2017, 103 min

Populární příspěvky z tohoto blogu

RECENZE: Mimi šéf - Vtipná a nenáročná parodie

ŽEBŘÍČEK: TOP 10 celovečerních režisérských debutů

RECENZE: Rychle a zběsile 8 - Nesmírně zábavná a sebeuvědomělá šílenost